Decyzja o budowie obwodnicy Zatora została podjęta przez Radę Ministrów. Okres realizacji inwestycji datuje się na lata 2015-2020, a na jej wykonanie przeznaczono 46 milionów złotych z budżetu państwa.
Nowy ciąg komunikacyjny zapoczątkuje kolejne działania społeczno-gospodarcze, a jednym z nich będzie przejęcie z rąk GDDKiA zatorskiego rynku. Wówczas Gmina Zator będzie mogła zająć się jego modernizacją i rewitalizacją. Obwodnica Zatora znacznie usprawni komunikację, która oprócz Centrum i Rynku najgorzej wygląda na Al. 1 Maja, ul. Oświęcimskiej, ul. Wadowickiej i ul. Tadeusza Kościuszki.
Jeśli chodzi o specyfikację obwodnicy, będzie to droga jednojezdniową o klasie głównej przyspieszonych. Do dyspozycji kierowców będzie pas drogowy o szerokości ok. 30 m ciągnący się na długość prawie 2,5 km. Co ważne, początek jak i koniec obwodnicy wydzielony będzie rondami. Pierwsze z nich, przy Al. 1 Maja, zostanie wybudowane już w przyszłym roku. Przyczyni się do tego m. in. dofinansowanie przedsiębiorców działających przy zatorskiej Strefie Aktywności Gospodarczej oraz właściciela Rodzinnego Parku Rozrywki Energylandia.
Drugie rondo, a jednocześnie koniec obwodnicy, zlokalizowane będzie na drodze krajowej nr 28 w pobliżu stacji paliw przy ul. Wadowickiej.