14.5 C
Zator
piątek, 29 marca 2024
- REKLAMA -

Dlaczego czyszczenie filtra DPF jest korzystne dla Twojego samochodu?

Musisz przeczytać

- REKLAMA -

Dlaczego czyszczenie filtra DPF jest korzystne dla Twojego samochodu?

Za sprawą filtra cząstek stałych udało się wreszcie sprostać dosyć rygorystycznym ograniczeniom, jakie ze sobą niosą normy EURO IV i wyższe, dotyczących emisji spalin. Obecność filtra DPF potrafi zmniejszyć wydzielanie się sadzy i pozostałych zanieczyszczeń niemalże do zera. Co niezwykle ważne, należy utrzymywać DPF-a we względnej czystości, bo w przeciwnym razie z powodu awarii np. turbosprężarki, głębiej sięgniemy do naszego portfela.

Co to jest filtr DPF i jakie ma właściwości?

Filtr cząstek stałych posiada właściwości katalityczne. Pozwala to na bardziej efektywne wychwytywanie cząstek stałych. Nadrzędnym zadaniem DPF-a jest nie tylko usuwanie sadzy ze spalin ale również gromadzenie jej i dopalanie. Działa na podobnej zasadzie co worek od odkurzacza i po jakimś czasie staje się przepełniony. Na podstawie informacji z różnicowego czujnika ciśnienia, sterownik silnika za pomocą odpowiedniej kontrolki przekazuje informację o stanie filtra cząstek stałych. Jeśli różnica ciśnień przed i za filtrem jest zbyt wielka, wysyłany jest komunikat do sterownika wprowadzając auto w tryb serwisowy wypalania filtra. Wówczas kierowca powinien wiedzieć, że układ jest w gotowości do przeprowadzenia procedury czyszczenia DPF. Wyróżnia się trzy typy procesów:

1. Czyszczenie pasywne – zachodzi podczas jazdy i dotyczy głównie filtrów FAP, ale nie tylko. Z powodu zastosowania dodatku do paliwa zwanego Eolys i zawartego w nim tlenku ceru, temperaturę wypalania sadzy w DPF zmniejszono o ponad 200 stopni Celsjusza. Aby poprawnie przeprowadzić proces czyszczenia pasywnego niezbędne jest utrzymanie stałych wysokich obrotów w granicach 3-4 tys. oraz prędkości powyżej 50 km/h.

2. Czyszczenie aktywne – charakterystyczne dla suchych filtrów DPF, wymaga wyższej temperatury (około 600 stopni Celsjusza) niezbędnej do wypalenia odfiltrowanej sadzy. Ważne jest utrzymanie wysokiej temperatury w filtrze za sprawą dodatkowego wtrysku paliwa podawanego w suwie wydechu. Jest o tyle wygodna, że nie wymusza pilnowania odpowiedniej prędkości i szukania trasy nadającej się do jej przeprowadzenia.

Usuwanie DPF-a się nie opłaca

Do niedawna bardzo częstym sposobem na zapchany filtr DPF było usuwanie go z układu wydechowego. Pozbycie się „problemu” może jednak doprowadzić do niewłaściwej pracy silnika lub poważnych awarii prowadzących do całkowitego jego unieruchomienia. Na szczęście takie rozwiązanie jest obecnie prawnie zakazane i kończy się zwykle karą w wysokości kilkuset złotych dla posiadacza pojazdu, z którego filtr cząstek stałych został wycięty. Samochód bez filtra DPF nie może swobodnie poruszać się po drogach w całej Unii Europejskiej z powodu utraty homologacji. Właściciele tak zmodyfikowanych pojazdów nie mogą również liczyć na odsprzedanie ich później w korzystnej cenie. Zamiast usuwać, lepiej filtr DPF po prostu wyczyścić.

Którą metodę czyszczenia wybrać?

Poniżej krótka charakterystyka różnych sposobów regeneracji filtra DPF


1. Czyszczenie metodą hydrodynamiczną.

Z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny, wytwarzającej strumień roboczy płynu skierowany bezpośrednio do wnętrza filtra.

Zalety:

  • Bezpieczna – nie narusza powłoki katalitycznej filtra.
  • Skuteczna – przywraca nawet do 100 % przepustowości.
  • Dokładna – oczyszcza kanały filtra ze wszystkich cząstek stałych : sadzy, popiołów, nagaru, tlenku ceru.
  • Szybka – przeciętny czas czyszczenia to około 60 min.

Wady :

  • Skuteczność uzależniona od właściwie dobranego detergentu.

2. Wypalanie DPF-a w piecu indukcyjnym

Wypalanie sadzy w piecu indukcyjnym. Umieszczenie wkładu ceramicznego rdzenia filtra w piecu na około 12 godzin.

Zalety :

  • Skuteczna – ale tylko w usuwaniu sadzy.

Wady :

  • Niedokładna – nie eliminuje pozostałych cząstek stałych, np. popiołów
  • Niebezpieczna – istnieje ryzyko zniszczenia wkładu ceramicznego filtra ze względu na gwałtowne zmiany temperatury. Wymusza naruszenie struktury filtra poprzez przecięcie obudowy, wyciągniecie wkładu, a następnie włożenie go z powrotem i spawanie.

3. Samodzielne czyszczenie przy użyciu myjki ciśnieniowej

Zalety:

  • Bezkosztowa

Wady:

  • Niebezpieczna – może w wielu przypadkach uszkodzić powłokę katalityczną filtra
  • Nieskuteczna – usuwa tylko zabrudzenia z kanałów filtra pozostawiając zanieczyszczenia w ściankach grodziowych między kanałami.

4. Wypalanie w trybie serwisowym.

Za pomocą komputera diagnostycznego włączany jest tryb, w którym silnik pracuje na dużych obrotach.

Bogatsza mieszanka paliwowa, wpływa na zwiększenie temperatury spalin do poziomu nawet 600 stopni! W takich warunkach możliwe jest wypalanie sadzy.

Zalety :

  • Skuteczna – w jednostkach o małym przebiegu do 50.000 km.
  • Łatwa i w miarę bezpieczna- nie wymaga demontażu filtra.

Wady :

  • Niedokładna: Nie usuwa popiołów. Wypala tylko sadzę.
  • Nieskuteczna – w przypadku samochodów z dużym przebiegiem, gdzie poziom popiołów
  • stanowi przeważającą część zapchanego filtra.
  • Tryb serwisowy regeneracji w znacznym stopniu obciąża silnik (tzw. zarzynanie silnika).
  • Wymagająca wymiany oleju.

Jak wyraźnie pokazują powyższe przykłady najbezpieczniejszym i najpewniejszym sposobem na przywrócenie filtra DPF do pierwotnego stanu jest wyczyszczenie go metodą hydrodynamiczną przy użyciu specjalistycznej maszyny.

Zapytaliśmy Krzysztofa Smolca współwłaściciela firmy OTOMATIC z Andrychowa, producenta wysokiej klasy urządzeń do czyszczenia filtrów DPF metodą hydrodynamiczną i świadczącej kompleksowe usługi w tym zakresie, o korzyści wynikające z regeneracji filtrów cząstek stałych.

Rośnie zainteresowanie tego rodzaju usługą. Firmy, które nabyły maszyny OTOMATIC podejmują się czyszczenia filtrów DPF i z pewnością nie narzekają na brak klientów Dzięki usłudze regeneracji filtrów DPF udaje się w niedługim czasie, bezpiecznie przywrócić sprawność do prawie stu procent jego wydajności. Koszt regeneracji jest zdecydowanie mniejszy, niż cena nielegalnego wycięcia, czy zakupu nowego. Naszymi klientami są nie tylko duże firmy transportowe, przedsiębiorstwa komunikacji, ale również posiadacze samochodów z silnikiem diesla – wyjaśnia przedstawiciel firmy OTOMATIC z Andrychowa, wiodącego europejskiego producenta urządzeń do czyszczenia filtrów DPF metodą hydrodynamiczną i świadczącej kompleksowe usługi w tym zakresie.

Szczegóły na: www.otomatic.pl/czyszczenie-regeneracja-dpf

facebook: https://www.facebook.com/OtomaticDPF/

- REKLAMA -

Popularne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zator
pochmurnie
14.5 ° C
15.5 °
13.6 °
37 %
4.5kmh
23 %
pt.
17 °
sob.
24 °
niedz.
23 °
pon.
23 °
wt.
12 °
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -