9.6 C
Zator
poniedziałek, 26 października 2020
- REKLAMA -

#ZATOR Funkcjonowanie przychodni w czasie padnemii

Musisz przeczytać

#ZATOR Poważny wypadek. Lądował śmigłowiec

18 października 2020 po godzinie 20.00 służby ratunkowe interweniowały w związku z wypadkiem drogowym do którego doszło w Zatorze na ulicy Grabskiego. Jak wstępnie ustalili...

#ZATOR Odbądź kwarantannę w Scandinavia Resort&Marine

Odbądź kwarantannę w komfortowych warunkach. Z powodu panującej pandemii koronawirusa wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom lokalnej społeczności i oddajemy nasz obiekt noclegowy na potrzeby kwarantanny. W komfortowych...

Energylandia Rally Team – debiut w Rajdzie Dakar GALERIA – VIDEO

Rajd Dakar – największe rajdowe wyzwanie na świecie, marzenie każdego kierowcy i pilota – już w styczniu 2021 roku z udziałem Energylandia Rally Team! Zespół...

#ZATOR Dolina Karpia. Nabór wniosków 12/2020

Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie Dolina Karpia działająca na terenie gmin: Brzeźnica, Osiek, Polanka Wielka, Przeciszów, Spytkowice, Tomice, Zator informuje o możliwości składania wniosków o...
- REKLAMA -

Informacja Dyrektora Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Zatorze dotycząca aktualnego funkcjonowania przychodni w czasie pandemii koronawirusa. 

W związku z panującą sytuacją epidemiczną związaną z pandemią koronawirusa informuję o aktualnych zasadach udzielania świadczeń medycznych w Przychodni Zator.

Funkcjonowanie Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Zatorze oparte jest na zaleceniach Ministerstwa Zdrowia, Wojewody Małopolskiego, NFZ, Inspekcji Sanitarnej oraz zgodnie z rekomendacjami krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, mających na celu przede wszystkim minimalizację ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego zarówno naszym pacjentom, jak i personelowi przychodni.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nasza przychodnia nie jest zamknięta dla pacjentów wymagających pomocy medycznej. Został zmieniony jedynie sposób przyjęcia i bezpośredni kontakt z chorymi pacjentami szczególnie mającymi objawy infekcji. Staramy się zapewnić bezpieczeństwo osobom przebywającym na terenie przychodni, w szczególności dbając o zasady dezynfekcji, dystansu między pacjentami i oddzielenia osób chorych od zdrowych, szczególnie dzieci i osób starszych.

Z tego powodu wejście do budynku przychodni możliwe jest tylko po decyzji personelu medycznego a zgodnie z rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.

Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta.

Nie oznacza to, że nie przyjmujemy osobiście pacjentów.

  • Są realizowane  wizyty  w  gabinetach  lekarskich  i  wizyty  domowe.

Jeżeli stan zdrowia tego wymaga i nie jest możliwe ustalenie rozpoznania i zarazem sposobu leczenia w trakcie teleporady ustalany jest termin bezpośredniego kontaktu w gabinecie lub w uzasadnionych medycznie sytuacjach w domu pacjenta.

  • Realizowane są sczepienia obowiązkowe dzieci i młodzieży oraz zalecane (głównie profilaktyka grypy, tężca i WZW B).
  • Działają gabinety zabiegowe i gabinety pielęgniarek i położnej środowiskowych wraz z zapewnieniem koniecznych świadczeń w domu pacjenta.
  • Czynny jest codzienne punkt pobierania materiału do badań laboratoryjnych. Personel medyczny zapewnia sposób bezpiecznego przemieszczania się pacjentów uwzględniający odpowiedni dystans.
  • Działa gabinet badań USG.
  • Funkcjonuje poradnia stomatologiczna – pacjenci przyjmowani po wcześniejszym telefonicznym ustaleniem terminu wizyty z uwzględnieniem szczególnych wymagań sanitarnych związanych z zabiegami i wymogiem odpowiednich odstępów czasowych między wizytami i koniecznością dezynfekcji gabinetu po każdym wykonanym zabiegu co wpływa na ograniczenie ilości przyjęć.
  • Funkcjonuje Poradnia ginekologiczna – w formie teleporady oraz jeżeli stan zdrowia tego wymaga, następuje bezpośrednie badanie pacjentki po uzgodnieniu osobistej    wizyty.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji teleporady przyjętej pozytywnie przez większość pacjentów, jako głównej formy udzielania świadczeń w medycynie ambulatoryjnej w czasie pandemii koronawirusa w kraju zmodernizowałem system komunikacji z pacjentami. Do czasu wystąpienia pandemii nie były konieczne takie inwestycje w zakresie teleinformatyki. Wprowadzona została elektroniczna dokumentacja medyczna, która umożliwia sprawne wystawianie e-Recepty, e-Skierowania, e-ZLA {dawne L4) podczas teleporady, zdalnie bez konieczności osobistego zgłaszania się w przychodni. Usprawniony został system powiadamiania SMS dla pacjentów. Po otrzymanych sygnałach o „trudnościach w dodzwonieniu się do przychodni” poleciłem zakupić dodatkowe linie telefoniczne wraz z telefonami dla lekarzy, którzy obecnie osobiście dzwonią do pacjentów, nie obciążając jednocześnie pozostałych linii telefonicznych. Zostały udostępnione dodatkowo adresy e mail do kontaktu głównie z rejestracją. Wszystkie potrzebne szczegółowe informacje dotyczące funkcjonowania przychodni dostępne są za pośrednictwem naszej strony internetowej: www.przychodniazator.pl .

Obecna sytuacja związana z dynamiką szerzenia się zakażeń koronawirusa oraz zbliżającym się dodatkowo okresem zwiększonych ilości sezonowych infekcji nie ułatwia sprawnej organizacji pracy Przychodni. Dodatkowo wprowadzane są liczne obowiązki dla lekarzy POZ głównie o charakterze biurowo – administracyjnym poprzez kolejne rozporządzenia Ministra Zdrowia. Związane z nimi zalecenia obciążające odpowiedzialnością prawną lekarzy powodują znaczne wydłużenie czasu potrzebnego na realizację wizyty, co przyczynia się do zmniejszenia ilości przyjmowanych pacjentów.

Poradnie lekarzy POZ stają się obecnie głównym miejscem walki z pojawiającymi się zakażeniami koronawirusem. To właśnie do nich, nie do lekarzy specjalistów zgłaszają się wszyscy pacjenci z infekcjami, wśród których ryzyko rozprzestrzeniania się zakażeń koronawirusem jest największe. Pojawienie się zakażenia koronawirusem wśród personelu przychodni może doprowadzić do czasowego zamknięcia jedynej placówki ochrony zdrowia w gminie i znacznego utrudnienia w uzyskaniu pomocy medycznej. Do takiej sytuacji nie możemy dopuścić. Udzielanie porad bez osobistego badania pacjenta jest dużym dyskomfortem dla lekarzy, utrudniającym postawieniem właściwej diagnozy, ale obecna sytuacja tego wymaga i my wszyscy: personel przychodni i pacjenci musimy stosować się do zaleceń wydanych przez odpowiednie służby medyczne w naszym kraju.

Personel Przychodni Zator cały czas dostosowuje swoje działania do bieżącej sytuacji, mając na celu jak najlepsze zabezpieczenie zdrowotne naszych pacjentów. Dzięki wprowadzanym rozwiązaniom udaje się ograniczyć do minimum rozprzestrzenianie się zakażeń koronawirusem wśród naszych pacjentów, jednocześnie nie powodując pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców.

Mam nadzieję, że wspólne, odpowiedzialne działania i wzajemne zrozumienie zarówno ze strony pacjentów, jak i personelu naszej przychodni przyczynią się do pokonania pojawiających się trudności i uciążliwości oraz efektywnego rozwiązywania bieżących problemów.

Dyrektor Samodzielnego Zakładu

Opieki Zdrowotnej w Zatorze

Adam Merta

- REKLAMA -

Popularne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zator
mgła
9.6 ° C
10.6 °
8.3 °
93 %
1kmh
90 %
pon
18 °
wt
17 °
śr
16 °
czw
15 °
pt
9 °
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -
- REKLAMA -